STANDARDY OCHRONY
DZIECI
w Parafii św.
Agnieszki w Lublinie
PREAMBUŁA
Niniejszy dokument stanowi realizację
obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia w instytucjach, w których
przebywają dzieci, standardów ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa z dnia
28.07.2023 roku o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych
innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)].
WSTĘP
W oparciu o inicjatywy i dyskusje
międzynarodowe, raporty z badań na temat sytuacji dzieci w Polsce oraz coraz
wyraźniejsze zaniepokojenie opinii publicznej postulat opracowania
ogólnopolskiej strategii ochrony dzieci przed przemocą w naszym kraju docierał
do świadomości społecznej w latach 2016-2018 w kierunku opracowania i wdrożenia
„Narodowej strategii walki z przemocą
wobec dzieci”. We wnioskach różnych środowisk podkreślano, że potrzebne są
działania oparte na wiedzy, empatii, dobrej diagnozie i skoordynowanym
zarządzaniu. Uznawano, że obok zagrożeń, na jakie narażone są dzieci i przed
którymi należy je chronić, należy skoncentrować uwagę na szukaniu takich form
wspierania i ochrony dzieci oraz reagowania na przemoc, które nie tylko będą
zabezpieczały je przed dalszą przemocą, lecz także stworzą warunki do
świadomego ich udziału w budowaniu bezpiecznych środowisk, czyli wyrzeczenia
się wszelkiej przemocy wobec słabszych. Strategia, jaka wyłaniała się z
dyskusji, zmierzała do usystematyzowania działań na rzecz dzieci, rozproszonych
w licznych aktach prawnych, w spójny program działań realizowanych wszędzie
tam, gdzie przebywają dzieci, gdzie się uczą, doskonalą swoje umiejętności
artystyczne i sportowe, gdzie otrzymują pomoc w rozwoju duchowym i religijnym.
Aby ta strategia mogła się stać
obowiązującym prawem w społeczeństwie, którego wrażliwość została stępiona
podziałami uniemożliwiającymi wspólne i spójne działania, potrzeba było szoku
spowodowanego śmiercią Kamilka z Częstochowy. Jego gehenna działa się pośród
niezdolności otoczenia do rozpoznania krzywdzenia i do adekwatnego reagowania
na nie. To jego śmierć przyspieszyła niemal jednomyślne przyjęcie jeszcze przed
październikowymi wyborami do Sejmu rozwiązań zawartych w tzw. Ustawie Kamilka.
Ta ustawa zrodzona z odruchu solidarności ponad wszystkimi podziałami została
bezzwłocznie przyjęta przez Kościół. Odpowiedź pasterzy, osób duchownych i
kompetentnych świeckich od wielu lat zaangażowanych w ochronę dzieci oraz osób
bezbronnych przed przemocą sprawiła, że Kościół jako jedna z pierwszych
instytucji postanowił przyjąć i wdrożyć w swoich placówkach standardy ochrony
dzieci przed przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe. Przez nie Kościół
realizuje misję powierzoną mu przez Pana, aby nie zginęło żadne z tych
najmniejszych. W oparciu o tę ewangeliczną misję uznaje, że dobro dziecka jest
najważniejsze. Ludzie Kościoła przyjmują nie tylko ustawową, lecz przede wszystkim
moralną odpowiedzialność za ochronę i promowanie dobra wszystkich dzieci oraz
zobowiązują się dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne
środowisko, w którym dzieci są szanowane i doceniane. Niedopuszczalne jest bowiem
stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Wszyscy jesteśmy więc zobowiązani do uczenia się rozpoznawania tych, którzy
potrzebują pomocy i wsparcia oraz bezzwłocznego podejmowania działań w przypadku
podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że dziecku zagraża
lub dzieje się krzywda. Kościół działa sprawnie i zgodnie z procedurami, aby
zapewnić dzieciom skuteczną pomoc i wsparcie na jak najwcześniejszym etapie,
przestrzegając praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka. Powiedzenie:
„Gdzie kończy się wiedza, zaczyna się przemoc” wyznacza cel standardów.
Posiadając odpowiednią wiedzę i mając świadomość zagrożeń, Kościół może w odpowiedni
sposób zapobiec krzywdzie i skutecznie ochronić przed nią dzieci oraz osoby
bezbronne.
SPECYFIKA ŚRODOWISKA
PARAFIALNEGO
Parafia, jako podstawowa komórka
instytucjonalna Kościoła, wyróżnia się specyficznymi obszarami działania.
Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz sprawowane są
sakramenty (Eucharystii, chrztu, I Komunii Świętej, bierzmowania, małżeństwa
oraz pokuty i pojednania). W parafii żegnamy też naszych zmarłych. Odwiedziny
chorych oraz wizyty duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w sytuację
rodzinną, materialną parafian, również w kontekście zauważenia krzywdy i
przemocy, a co za tym idzie dają możliwość podjęcia odpowiednich kroków
zapobiegawczych lub interwencji. W parafii funkcjonują różne grupy duszpasterskie,
odbywają się zbiórki ministrantów, lektorów, próby scholi, wyjazdy parafialne z
księdzem, np. pielgrzymki, wyjazdy z ministrantami, scholą itp. Funkcjonuje
kancelaria parafialna oraz strona www. Istnieje rada parafialna, a parafia
dysponuje i zarządza własnymi finansami. Praktykowany jest też jasny podział
hierarchiczny: proboszcz, wikariusze itd. Proboszcz zazwyczaj towarzyszy parafianom
przez wiele lat ich rozwoju religijnego. Bywa, że parafianie uczestniczą w
uroczystościach związanych z życiem osobistym duszpasterzy, np. prymicje,
rocznice itp. Również księża zapraszani są przez parafian na uroczystości
rodzinne. W parafii zatrudniane są osoby świeckie jako pracownicy parafialni
lub posługujący jako wolontariusze.
To w parafii głównie toczy się życie
sakramentalne wiernych, a życie rodzinne wokół celebracji roku liturgicznego.
Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do parafii i oczekują, że będą
tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym wieku, w różnej sytuacji
rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby pracujące na rzecz parafii mają
nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz możliwość zaradzenia im. Z tego powodu
standardy ochrony dzieci w obszarze parafialnym poszerzone zostały o ochronę
osób dorosłych i nie dotyczy to wyłącznie osób zależnych, bezbronnych, lecz
wszystkich. Mają one za zadanie chronić przed wszelkiego rodzaju nadużyciami,
przed krzywdą, przemocą, w tym przed wykorzystaniem seksualnym. Działają w obie
strony – chronią zarówno parafian, jak i osoby duchowne, pracowników i
wolontariuszy parafii.
Ten szeroki zakres działalności oraz
wielość osób zaangażowanych w życie parafialne, mogących mieć dostęp do dzieci
i młodzieży oraz posiadających wgląd w prywatne życie parafian, zobowiązuje nas
do szczegółowego opracowania zasad ochronnych.
Sama dynamika życia parafialnego
zawiera w sobie specyficzne czynniki chroniące przed przemocą, takie jak:
poczucie sacrum, permanentna formacja, społeczne zaufanie, poczucie
przynależności i wzajemnej odpowiedzialności, relacje oparte na zasadach
ewangelicznych, wspólnotowość, w tym przynależność młodzieży do pozytywnej
grupy rówieśniczej oraz publiczność działań (większość aktywności dzieje się na
oczach innych), w tym nadzór rodziców. Dodatkowo, przy okazji np. nagłych
wezwań do chorych lub podczas wizyt duszpasterskich, istnieje możliwość
dostrzeżenia specyficznych potrzeb parafian lub deficytów, w tym przemocy w obszarze
rodzinnym i podjęcia odpowiedniej interwencji. Księża posługujący w parafii są
często tymi osobami, do których zwracają się o pomoc osoby doświadczające jakiejkolwiek
krzywdy, szukające wsparcia i zrozumienia.
Jednakże w specyficznej dynamice życia
parafialnego obecne są również czynniki zagrażające, ułatwiające zaistnienie
przemocy. Będą nimi np. społeczne zaufanie i autorytet, jakim cieszą się
księża, w tym klerykalizm, a także atmosfera zależności i posłuszeństwa
hierarchii sprzyjająca zachowywaniu tajemnicy oraz brak nadzoru z zewnątrz.
Wiedza duszpasterzy o życiu parafian, znajomość ich tajemnic, warunków
materialnych, problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w ich przestrzeni
prywatnej daje możliwość manipulacji i wykorzystania, stanowi poważny czynnik
zagrożenia. Niebezpieczne jest też nawiązywanie przez księży specyficznych
relacji, polegających na wyróżnianiu wybranych parafian. Niedojrzałość księży
czy zaangażowanych współpracowników, np. tzw. charyzmatycznych i autorytarnych
liderów-celebrytów, zawsze będzie zagrożeniem. Ewentualny brak wiedzy i kompetencji
spowiedników zawsze będą sprzyjały wystąpieniu nadużyć duchowych. Z wyżej
wymienionych powodów zredagowane zostały poniższe standardy ochrony.
Objaśnienie
terminów
Osoby,
ich role i funkcje w Kościele:
» ksiądz, prezbiter, kapłan,
duchowny –
ochrzczony mężczyzna, który przyjął święcenia kapłańskie.
» duchowieństwo, kler – (diakoni, księża, biskupi) – mężczyźni
ochrzczeni, którzy przyjęli święcenia w stopniu diakonatu, prezbiteratu lub
biskupie.
» osoby konsekrowane – osoby, które w sposób
szczególny poświęcają życie Bogu. Łączy je konsekracja, która wiąże się ze
złożeniem Bogu ślubów czystości oraz najczęściej również ubóstwa i
posłuszeństwa, choć zależy to od formy życia konsekrowanego. Należą do nich
członkowie stowarzyszeń zakonnych oraz świeckie osoby konsekrowane.
» osoba świecka – członek Kościoła katolickiego
bez święceń.
» biskup – biskup diecezjalny, ordynariusz
ordynariatu i prałat Prałatury Personalnej Kościoła łacińskiego oraz hierarcha
Kościołów wschodnich.
» proboszcz – prezbiter mianowany przez
biskupa diecezjalnego na urząd proboszcza.
» personel kościelny – duchowny, osoba zakonna lub
inna osoba zatrudniona przez Kościół na podstawie umowy, podwykonawstwa,
dobrowolnie lub nieodpłatnie.
» szafarz nadzwyczajny Komunii
Świętej – osoba
wyznaczona do udzielania Komunii Świętej, niemająca święceń.
» wolontariusz – osoba, która na rzecz innych
osób lub danej grupy społecznej, dobrowolnie i bezpłatnie świadczy pracę
wykraczającą poza związki rodzinnokoleżeńskoprzyjacielskie. Określenie
„bezpłatna” nie oznacza „bezinteresowna”, lecz „bez wynagrodzenia
materialnego”.
» organizator wyjazdu – osoba/podmiot uprawniony do
organizacji wyjazdu dzieci – parafie, wspólnoty religijne, szkoły i placówki,
przedsiębiorcy podlegający ustawie o usługach turystycznych, osoby fizyczne,
osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej.
Organizacja
posługi Kościoła:
» diecezja – diecezja, archidiecezja,
ordynariat lub prałatura personalna Kościoła łacińskiego i eparchia Kościoła
wschodniego.
» parafia – określona wspólnota wiernych,
utworzona na sposób stały w Kościele partykularnym, nad którą pasterską pieczę,
pod władzą biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi jako jej własnemu
pasterzowi.
» duszpasterstwo, w tym
duszpasterstwo parafialne – sytuacja, w której jedna osoba jest odpowiedzialna za dobro
drugiej lub za wspólnotę wyznaniową. Obejmuje celebrowanie liturgii, zapewnienie
porad i wsparcia duchowego, edukację, poradnictwo, opiekę medyczną i pomoc w
potrzebie. Wszelka praca polegająca na nadzorze lub wychowaniu dzieci jest
dziełem duszpasterskim.
» duszpasterstwo pozaparafialne – duszpasterstwa, wspólnoty,
grupy gromadzące młodych ludzi (młodzież licealna, studenci, młodzi dorośli), w
tym wolontariaty, wakacyjne spotkania młodych (organizowane przez zakony,
zgromadzenia zakonne, wspólnoty), festiwale młodzieżowe, rekolekcje wyjazdowe,
wspólnoty różnych stanów, pielgrzymki piesze, pielgrzymki autokarowe, środowiska
harcerskie. To dzieła, które mogą działać przy parafiach, ale mają struktury
pozaparafialne.
» klerykalizm – postawa wobec
duchowieństwa/osoby zakonnej charakteryzująca się nadmiernym szacunkiem i
przekonaniem o ich wyższości moralnej. Papież Franciszek powiedział, że ma to
miejsce, gdy „duchowni czują się lepsi, [i kiedy] są daleko od ludu”. Może być
„wspierany przez samych księży lub przez osoby świeckie”.
Dzieci
i osoby bezbronne:
» dziecko – osoba poniżej 18. roku życia.
» małoletni – w rozumieniu polskiego prawa
cywilnego osoba, która nie ukończyła 18 lat lub nie zawarła małżeństwa.
» nieletni – w rozumieniu prawa karnego
osoba, która w momencie popełnienia czynu zabronionego nie ukończyła 17. roku
życia.
» wiek bezwzględnej ochrony – wiek niższy niż wiek zgody.
Czynność seksualna z osobą w wieku ochronnym jest czynem zabronionym
(wykorzystaniem seksualnym), a osoba dopuszczająca się jej i lub doprowadzająca
do niej podlega odpowiedzialności karnej. W Polsce obecnie wynosi 15 lat.
» dziecko wykorzystane seksualnie – każde dziecko w wieku
bezwzględnej ochrony, jeśli osoba dojrzała seksualnie, czy to przez świadome
działanie, czy też przez zaniedbywanie swoich społecznych obowiązków lub
obowiązków wynikających ze specyficznej odpowiedzialności za dziecko, dopuszcza
się zaangażowania dziecka w jakąkolwiek aktywność natury seksualnej, której intencją
jest zaspokojenie osoby dorosłej (Standing Committee on Sexually Abused
Children).
» opiekun – osoba sprawująca pieczę nad
dzieckiem, uprawniona do reprezentacji dziecka oraz posiadająca władzę prawną
do dbania o interesy osobiste i majątkowe innej osoby (rodzic, rodzic zastępczy
lub osoba uprawniona przez rodzica).
»
zgoda opiekuna – zgoda rodziców albo zgoda
opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego. Jednak w przypadku
braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o
konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny (orzeczenie sądu
opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).
»
osoba dorosła bezbronna zgodnie z art. 1 ust. 2 b) Vos
Estis Lux Mundi – każda osoba znajdująca się w stanie niepełnosprawności,
upośledzeniu fizycznym lub psychicznym albo pozbawiona wolności osobistej,
która w rzeczywistości, nawet sporadycznie, ogranicza ich zdolność zrozumienia,
chęci lub przeciwstawienia się przestępstwu w inny sposób.
Różne
formy przemocy:
»
uwikłanie – każda relacja, w której ktoś
doświadcza strachu, lęku, poczucia winy, poczucia krzywdy, frustracji,
poniżenia, zniewolenia, zależności, dominacji, niemożności bycia sobą,
nieszczerości, braku autentyczności, przemocy emocjonalnej, fizycznej,
seksualnej czy ekonomicznej.
» nadużycie – postępowanie lub czyn niezgodny
z przyjętymi normami postępowania, a nadużywać oznacza użyć ponad miarę oraz
wykorzystać coś w niewłaściwy sposób lub w nadmiernym stopniu (SJP).
» nadużycie władzy – nadużycie stanowiska, funkcji
lub obowiązku w celu wykorzystania innej osoby. Może przybierać różne formy i
obejmować sytuacje, w których dana osoba ma władzę nad inną osobą na mocy swojego
związku (np. pracodawca i pracownik, nauczyciel i uczeń, trener i sportowiec,
rodzic lub opiekun i dziecko, duchowny/osoba zakonna i parafianin) i
wykorzystuje tę władzę na swoją korzyść.
» przemoc duchowa – odwoływanie się do przekonań
religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej szkody. Może mieć negatywny
wpływ na duchowość osoby poszkodowanej, zwłaszcza gdy dopuszcza się jej osoba
posiadająca duchowy autorytet i zaufanie w Kościele.
» przemoc domowa – jednorazowe lub powtarzające
się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste
osób, w szczególności narażające na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia,
naruszające godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym wolność seksualną,
powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące
cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą (art. 2 Ustawy o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
» zaniedbanie (wobec osoby dorosłej) –
niezapewnienie przez opiekuna środków niezbędnych do życia osobie, którą się
opiekuje.
» przemoc wobec osób starszych – pojedyncze lub powtarzające się
działanie lub brak odpowiedniego działania, mające miejsce w jakimkolwiek
związku, w którym oczekuje się zaufania, które powoduje krzywdę lub cierpienie
starszej osoby.
» przemoc emocjonalna (dorośli) – powszechna forma
przemocy mająca miejsce w bliskich związkach. Przemoc emocjonalna jest
definiowana jako molestowanie, które ma miejsce, gdy dana osoba jest poddawana
zachowaniom lub działaniom mającym na celu jej kontrolowanie, z zamiarem
wyrządzenia jej krzywdy emocjonalnej lub strachu, poprzez manipulację, izolację
lub zastraszanie.
» bullying – znęcanie, zastraszanie,
prześladowanie werbalne, społeczne, a także fizyczne.
» gaslighting – przemoc psychiczna polegająca
na manipulowania drugą osobą w taki sposób, że ofiara przemocy z czasem
przestaje ufać swoim osądom, staje się zdezorientowana, zalękniona i traci
zaufanie do swojej pamięci czy percepcji. Jeśli manipulacja jest stosowana
stale i metodycznie, może w końcu doprowadzić do tego, że ofiara zacznie
kwestionować swoje zdrowie psychiczne. W ten sposób manipulator przejmuje nad
nią całkowitą kontrolę.
» grooming (wobec dorosłego) – zachowania
mające na celu izolację osoby, uczynienie jej zależną, skłonną do zaufania i
bardziej podatną na agresywne zachowanie.
» seksizm – uprzedzenie lub dyskryminacja
ze względu na płeć.
» seksualizacja – proces, w wyniku którego
wartościowanie drugiej osoby oraz siebie samego/siebie samej dokonywane jest
przez pryzmat atrakcyjności seksualnej, uprzedmiotowienie osoby pod względem
seksualnym lub narzucanie seksualności w niewłaściwy sposób (wg Amerykańskiego
Towarzystwa Psychologicznego).
» cyberprzemoc – wszelka przemoc z użyciem
technologii informacyjnych i komunikacyjnych – komunikatorów, czatów, stron
internetowych, mediów społecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów. Może mieć
formę wulgarnych wiadomości, obraźliwych komentarzy (hejt, trolling),
rozpowszechniania zdjęć ukazujących dziecko w niekorzystnym świetle,
zastraszania, śledzenia (cyberstalking), ujawniania tajemnic (outing) itp.
Wsparcie:
» Niebieska Linia –
https://www.niebieskalinia.info/
» procedura „Niebieskie Karty” – jest narzędziem, którego
głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy
domowej, obejmuje też współpracę przedstawicieli różnych instytucji i
podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku uzyskania informacji
o wystąpieniu przemocy domowej.
Przestępstwa
motywowane seksualnie
» przestępstwo kanoniczne
wykorzystywania seksualnego – kanoniczne przestępstwa wykorzystywania seksualnego popełniane
przez duchownych lub osoby konsekrowane, którymi są: zmuszanie kogoś, za pomocą
przemocy, groźby lub nadużycia władzy, do wykonywania lub poddawania się czynnościom
seksualnym; wykonywanie czynności seksualnych z dzieckiem lub osobą bezbronną;
produkcję, wystawianie, posiadanie lub dystrybucję, w tym drogą elektroniczną,
pornografii z udziałem dzieci, a także werbowanie lub nakłanianie dziecka lub
osoby bezbronnej do udziału w tworzeniu pornografii popełnione przez duchownych
lub osoby zakonne, o których mowa w artykule 1 §1 a) Vos Estis Lux Mundi.
» przestępstwa przeciwko wolności
seksualnej i obyczajności (art. 197-205 k.k.) – zgwałcenie (art. 197), wykorzystanie
seksualne osoby bezradnej lub niepoczytalnej (art. 198), seksualne
wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne wykorzystanie dziecka (art.
200), uwodzenie dziecka poniżej lat 15 z wykorzystaniem systemu
teleinformatycznego lub sieci telekomunikacyjnej (art. 200a), propagowanie
pedofilii (art. 200b), kazirodztwo (art. 201), pornografia (art. 202),
zmuszanie do prostytucji (art. 203), czerpanie zysku z cudzego nierządu (art.
204).
» Rejestr Sprawców Przestępstw na
Tle Seksualnym –
rejestr obywateli polskich, którzy dopuścili się przestępstwa z pobudek seksualnych.
Składa się z Rejestru publicznego i Rejestru z dostępem ograniczonym:
https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/
Osoby
dramatu:
» osoba pokrzywdzona – osoba fizyczna lub prawna,
której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub zagrożone przez
przestępstwo (art. 49 §1 k.p.k.).
» osoby pokrzywdzone przemocą w
rodzinie – osoby
najbliższe, inne osoby pozostające w stałym lub przemijającym stosunku
zależności od osoby stosującej przemoc (art. 115 §11 Ustawy o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie).
» skarżący – każda osoba składająca skargę
zawierającą zarzut, podejrzenie, obawę lub zgłoszenie naruszenia prawa.
» podejrzany – osoba, wobec której istnieją
podejrzenia popełnienia przestępstwa, ale nie postawiono jeszcze zarzutów.
» oskarżony – osoba, której postawiono
zarzuty karne.
» przestępca seksualny – osoba, która przyznała się do
wykorzystania seksualnego lub której odpowiedzialność za wykorzystanie została
orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę kościelną.
Zespół
ds. Prewencji i jego praca:
» osoba odpowiedzialna za standardy
ochrony dzieci –
osoba wyznaczona przez przełożonego danego dzieła duszpasterskiego, danej grupy
parafialnej, np. ministrantów, sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów
ochrony dzieci.
» osoba zaufana – osoba wyznaczona przez
przełożonego danego dzieła duszpasterskiego, ciesząca się zaufaniem i
odpowiednio przygotowana, odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach
dotyczących przemocy.
» osoba odpowiedzialna za
interwencję –
zarządca placówki (proboszcz) odpowiedzialny za podejmowanie interwencji w
przypadku zaistnienia przemocy.
» kompetencje miękkie – umiejętności psychospołeczne,
np. komunikatywność, asertywność.
» konflikt interesów – sytuacja (postrzegana lub
rzeczywista), w której powstaje konflikt pomiędzy obowiązkami służbowymi danej
osoby a jej prywatnymi interesami, który może mieć wpływ na wykonywanie tych
obowiązków. Taki konflikt zazwyczaj wiąże się z przeciwstawnymi zasadami lub
niezgodnymi życzeniami lub potrzebami i może wystąpić, gdy osoba pełni wiele
ról.
» lojalność środowiskowa – silna lojalność wobec danego
środowiska, grupy ludzi, wspólnoty, instytucji, przełożonego itp., która może
przyjmować formy pozytywne, np. dochowanie tajemnicy, lub negatywne, np.
niereagowanie bądź zaprzeczanie przemocy.
» dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące
zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania żyjącej osoby fizycznej, a
także poszczególne informacje, które w połączeniu ze sobą mogą prowadzić do
zidentyfikowania tożsamości danej osoby. Przykładowe dane osobowe: imię i
nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail z imieniem i nazwiskiem, numer
dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP, dane przechowywane przez
szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wskazywać tożsamość danej osoby.
» wniosek o wgląd w sytuację rodziny – pismo może zostać złożone przez
każdą osobę fizyczną i prawną, która chce, aby sąd zbadał aktualną sytuację
rodzinną. Wniosek nie podlega żadnej opłacie sądowej, może być złożony w każdej
chwili i w przypadku jego odrzucenia przez sąd nie rodzi żadnych negatywnych
konsekwencji wobec wnioskodawcy.
Formy
przemocy wobec dziecka:
» przemoc wobec dzieci – wszelkie formy złego
traktowania fizycznego i/lub emocjonalnego, wykorzystywania seksualnego,
zaniedbania lub niedbałego traktowania, wyzysku komercyjnego lub innego,
skutkujące rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla zdrowia, przetrwania, rozwoju
lub godności dziecka w kontekście relacji odpowiedzialności, zaufania lub siły.
Dzieli się powszechnie na pięć podtypów: przemoc fizyczna, znęcanie się
emocjonalne/psychiczne, zaniedbanie, narażenie na przemoc w rodzinie,
wykorzystywanie seksualne. W kontekście Kościoła katolickiego ważne jest także
uznanie przemocy duchowej za dodatkowy podtyp przemocy.
» przemoc fizyczna – to przemoc, w wyniku której
dziecko doznaje fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda
ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica
lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która
ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością
powtarzalną lub jednorazową.
» przemoc psychiczna i emocjonalna – to przewlekła, niefizyczna,
szkodliwa interakcja wobec dziecka, obejmująca zarówno działania, jak i
zaniechania. Zaliczamy do niej m.in. niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie
emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu,
odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z
dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i jego
granic psychicznych.
» zaniedbywanie dziecka – to chroniczne lub incydentalne
niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych/psychicznych i/lub
nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia
i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą,
która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
» narażenie na przemoc w rodzinie – forma psychicznego znęcania się
nad dzieckiem, w której dziecko jest obecne – słyszy lub widzi – gdy inny
członek rodziny doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej lub seksualnej albo
widzi szkody wyrządzone osobom lub mieniu w wyniku agresywnego zachowania
członka rodziny.
» wykorzystywanie seksualne dziecka – wykorzystanie seksualne dziecka
to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w
pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest
dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która
jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z
wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między
dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu
na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.
Celem takiej aktywności jest zaspokojenie potrzeb innej osoby (World Health
Organization). Obejmuje zachowania z kontaktem fizycznym (w tym penetracyjne)
oraz bez kontaktu fizycznego, może wtedy przybrać formę seksualizacji, robienia
zdjęć lub filmów wideo przedstawiających dzieci o charakterze jednoznacznie
seksualnym, zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych lub wzięcia w
nich udziału lub zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub angażowania się w
czynności seksualne z innymi dziećmi lub dorosłymi. Obejmuje również
wyzyskiwanie seksualne dzieci, czyli czerpanie zysku np. z pornografii z
udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej. Grooming (wobec dziecka) –
zachowania, których celem jest przygotowanie dziecka do wykorzystywania
seksualnego. Obejmuje nawiązanie szczególnej relacji z dzieckiem, często
również warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz osłabienie ich czujności,
aby myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i pozytywna.
» przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying) –
występuje, gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników,
bezpośrednio lub z użyciem technologii komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy, gdy
działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy
(intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest
słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np.
przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy,
ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie,
kopanie, popychanie, szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie
przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy SMS lub e-mail, wpis w mediach społecznościowych,
umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę), a także
przemoc podczas randki ze strony chłopaka/dziewczyny.
STANDARD 1
STWORZENIE I ZACHOWANIE
BEZPIECZNEGO ŚRODOWISKA W PARAFII
» W parafii św. Agnieszki w Lublinie został opracowany i wprowadzony
w życie wewnętrzny dokument, w którym zawarta jest polityka ochrony przebywających
tam dzieci i osób dorosłych zgodnie z obowiązującymi standardami wyznaczonymi zarówno
przez dokumenty państwowe (Ustawę o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy
oraz innych ustaw z dn. 28 lipca 2023 r. – tzw „Ustawa Kamilka”), jak i
wskazania wynikające z Wytycznych Kościoła katolickiego w Polsce.
» W przygotowaniu wewnętrznego dokumentu uczestniczą zaangażowani
świeccy, a także dzieci.
» W parafii działa Zespół ds. Prewencji (patrz: Standard 2).
» Polityka ochrony dotyczy szczegółowych zasad bezpieczeństwa i
sposobów ochrony przebywających tam dzieci i bezbronnych dorosłych, czyli:
o rekrutacji personelu i osób zaangażowanych duszpastersko w parafii;
o bezpiecznych relacji pomiędzy dorosłymi zatrudnionymi i
pomagającymi duszpastersko w parafii a dziećmi i bezbronnymi dorosłymi;
o bezpiecznych relacji pomiędzy rówieśnikami;
o bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych;
o zasady ochrony wizerunku i danych osobowych;
o sposobu reagowania w parafii na przypadki podejrzenia, że dziecko
doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej czy seksualnej i zasad prowadzenia
rejestru interwencji;
o pomocy osobom pokrzywdzonym.
» Standardy ochrony są dostępne w parafii i podane do publicznej
wiadomości (na stronie internetowej oraz w kancelarii parafialnej – wersja
pełna; w gablocie przed kościołem i w salkach katechetycznych – wersja
skrócona).
STANDARD 2
WERYFIKACJA, DELEGOWANIE I
EDUKACJA KAPŁANÓW, OSÓB KONSEKROWANYCH I ŚWIECKICH
PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI I Z OSOBAMI BEZBRONNYMI W PARAFII
OBOWIĄZKI PROBOSZCZA
» Do obowiązków proboszcza należy wdrażanie w życie standardów
ochrony przed przemocą.
» Za niezastosowanie się do standardów odpowiedzialność personalnie
ponosi proboszcz parafii, również wobec prawa.
» Każdej osobie zaangażowanej w parafii i mającej kontakt z dziećmi w
obszarze związanym z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją
innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad dziećmi proboszcz uzyskuje
dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
(https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/).
» Dodatkowo, przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem
osoby do działalności (np. wolontariackiej) związanej z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,
uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z
opieką nad nimi proboszcz ma obowiązek uzyskania od tej osoby informacji z
Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdz. XIX k.k.
(przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV k.k. (przestępstwa przeciwko
wolności seksualnej i obyczajowości) oraz w zakresie art. 189a k.k. (handel
ludźmi), art. 207 k.k. (znęcanie się nad osobą najbliższą lub pozostającą w
stosunku zależności) oraz przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
» Jeśli parafia zatrudnia firmy z zewnątrz lub udostępnia
pomieszczenia podmiotom zewnętrznym, a ich działalność nie obejmuje kontaktu z
dziećmi jw., należy po pierwsze: zadbać o to, aby dzieci faktycznie nie
przebywały same w obecności osób z zewnątrz, po drugie wskazane jest, aby osoby
te lub zarządcę podmiotu zewnętrznego zapoznać z standardami ochrony dzieci i
przyjąć od nich oświadczenie.
» Proboszcz parafii powołuje Zespół ds. Prewencji. W jego skład
wchodzą: osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, osoba zaufana oraz osoba
odpowiedzialna za interwencję.
o Osoba odpowiedzialna za standardy troszczy się o to, aby standardy
były w parafii znane, wdrażane i przestrzegane. Każda odrębna grupa parafialna,
np. ministranci, może wyznaczyć własną taką osobę.
o Osoba zaufana powołana jest do przyjmowania
zgłoszeń w przypadku naruszenia standardów lub zaistnienia incydentów przemocy.
Musi to być osoba faktycznie budząca zaufanie, odpowiednio przygotowana oraz
posiadająca tzw. kompetencje miękkie, predysponujące ją do kontaktu z osobami
skrzywdzonymi. Nie może ona na własną rękę podejmować działań służących
wyjaśnieniu podejrzeń i zarzutów lub weryfikacji zgłaszanych faktów.
Współpracuje ściśle z osobą odpowiedzialną za interwencję. Osoby te zobowiązane
są do zachowania poufności.
o Osoba odpowiedzialna za
interwencję – z
zasady w przypadku podejrzenia lub zaistnienia przemocy jest zarządca placówki,
czyli w tym wypadku proboszcz parafii, może on jednak delegować do tego zadania
kompetentną osobę.
o Osoby powyższe tworzą wraz z proboszczem Zespół ds. Prewencji i
ściśle z sobą współpracują. Wskazane jest, aby były to świeckie osoby cieszące
się zaufaniem, odpowiednio przeszkolone i kompetentne (patrz: Standard 8),
które będą wiedziały, jakie działania w danej sytuacji są stosowne i konieczne.
Nie mogą to być osoby uwikłane w lojalność środowiskową lub w konflikcie
interesów.
o W sytuacji, gdy nie ma możliwości powołania całego zespołu, należy
powołać przynajmniej jedną osobę, która będzie łączyła powyższe funkcje.
o Zespół ten współpracuje również z osobami odpowiedzialnymi w diecezji
za prewencję oraz z delegatką/delegatem ds. ochrony dzieci i młodzieży.
» Wszelka działalność dotycząca ochrony oraz interwencji i pomocy
musi być dokumentowana. Wpisów w rejestrze zdarzeń dokonują osoby bezpośrednio
zaangażowane w daną aktywność (zazwyczaj osoba zaufana oraz/lub osoba odpowiedzialna
za interwencję), ale za bezpieczne przechowywanie notatek odpowiedzialny jest
proboszcz. Rejestr prowadzi się zgodnie z zasadami ochrony danych wrażliwych.
Notatką taką posługujemy się w działaniach interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu
do prokuratury).
OBOWIĄZKI
DUSZPASTERZY DZIECI
Duszpasterze
dzieci powinni:
» czuwać nad własną dojrzałością emocjonalną, psychiczną, duchową;
» starać się o dobór żywo wierzących, rzetelnych, zweryfikowanych i
odpowiednio przeszkolonych osób do pełnienia funkcji animatorów, wychowawców
itd.;
» wspierać dzieci w ich rozwoju ku dojrzałości;
» dbać o respektowanie zasad kultury (wobec dzieci i między nimi);
» czuwać nad równym traktowaniem wszystkich dzieci, z uwzględnieniem
ich szczególnych potrzeb i osobistych uwarunkowań;
» dbać o przestrzeganie prawa do nienaruszalności cielesnej i
prywatności;
» organizować działania duszpasterskie w miejscach bezpiecznych;
» utrzymywać możliwie żywy i transparentny kontakt z rodzicami
dzieci;
» dbać o przestrzeganie zasad prywatności i ochrony wizerunku oraz
danych osobowych dzieci.
STANDARD 3
SPOSÓB REAGOWANIA NA OSKARŻENIA
LUB NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA
» W przypadkach przemocy fizycznej bądź seksualnej, gdy sprawcą jest
osoba dorosła lub dziecko, należy zgłosić ten fakt zgodnie z prawem do organów
ścigania lub/oraz do delegata właściwej instytucji kościelnej.
» Gdy sprawa dotyczy niewłaściwego zachowania osób świeckich
zatrudnionych w parafii bądź wolontariuszy, sprawę należy zbadać i podjąć
adekwatne kroki w zależności od tego, czego dotyczyło to zachowanie.
Każdorazowo należy podjąć z tą osobą rozmowę i jeśli zajdzie taka potrzeba, to
okresowo lub stale wycofać ją z pracy duszpasterskiej.
» Jeśli niewłaściwe zachowanie dotyczy dziecka, należy o tym
zawiadomić jego rodziców i wraz z nimi podjąć odpowiednie działania.
» Jeśli sprawa dotyczy niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie
nawzajem, należy niezwłocznie zawiadomić rodziców dzieci i wraz z nimi podjąć
odpowiednie działania.
» Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń współpracuje z
proboszczem i delegatem diecezjalnym.
» Każda informacja o niewłaściwym zachowaniu powinna być traktowana
poważnie, gdyż jest działaniem prewencyjnym.
» Jeśli jakakolwiek osoba dorosła zaangażowana w pracę duszpasterską
w parafii dowie się od dziecka, że doświadcza ono przemocy, automatycznie ma
obowiązek zastosowania się do art. 304 k.p.k. mówiącego o tym, że każdy, kto
dowie się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek
zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
STANDARD 4
ZAPEWNIENIE OPIEKI I WSPARCIA
OSOBOM SKRZYWDZONYM
» Każda osoba, która mówi o doświadczanej przez siebie krzywdzie,
winna zostać przyjęta z szacunkiem i uważnie wysłuchana.
» Osoba skrzywdzona powinna otrzymać informację o możliwych formach
pomocy, z której może skorzystać na terenie parafii lub poza nią.
» W sytuacji, gdy osoba wskazana jako sprawca jest kapłanem lub inną
osobą zaangażowaną w parafii, należy jak najszybciej zapewnić bezpieczeństwo
osobie skrzywdzonej (np. przez niedopuszczanie do niej osoby wskazanej lub
podejrzanej o krzywdę). Następnie należy jej udzielić pomocy, jakiej
potrzebuje. Osoby poszkodowane nie powinny być obarczane kosztami udzielanej im
pomocy.
» Troska duszpasterska wobec osoby skrzywdzonej i jej bliskich polega
przede wszystkim na życzliwym wysłuchaniu i pomocy w odbudowaniu jej więzi z
Bogiem i zaufania do Kościoła. Organizowana jest w porozumieniu z diecezjalnym
duszpasterzem ds. pomocy duchowej osobom skrzywdzonym.
» Jeśli osoba skrzywdzona należała do jakiejś grupy parafialnej,
również inni uczestnicy tej grupy powinni otrzymać pomoc duszpasterską i
ewentualnie psychologiczną.
» Jeśli osobą skrzywdzoną jest dziecko, pomoc powinna otrzymać
również jego rodzina.
» Parafianie powinni być we właściwy sposób poinformowani o tym, co
się wydarzyło, oraz otrzymać stosowną pomoc. Należy przy tym zachować zasadę
ochrony dobrego imienia osoby skrzywdzonej.
» Jeśli zgłoszenie dotyczy przestępstwa określonego w prawie karnym
i/lub kanonicznym, osoba przyjmująca zgłoszenie postępuje zgodnie z procedurami
zawartymi w Wytycznych KEP.
» Jeśli zgłoszenie dotyczy innej krzywdy czy niewłaściwego
zachowania, osoba zgłaszająca otrzymuje informację o podjętych w sprawie
krokach.
» Wszelkie działania i uzyskane informacje objęte są zasadą
poufności, ale osoby skrzywdzonej nie wolno zobowiązywać do zachowania
tajemnicy.
STANDARD 5
SPOSÓB POSTĘPOWANIA Z OSKARŻONYMI
O WYKORZYSTANIE SEKSUALNE I PRZEMOC
» Do parafii mogą należeć osoby, które są oskarżone o różne przestępstwa
bądź mają wyrok w zawieszeniu, lub też wróciły do środowiska po odbytym wyroku.
Nie powinny one pracować z dziećmi, natomiast powinny zostać objęte pomocą
duszpasterską.
» W sytuacji, gdy podejrzanym lub oskarżonym jest dziecko, należy
współpracować z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi w takim zakresie, w
jakim jest to możliwe i potrzebne. Ich również dobrze jest otoczyć opieką
duszpasterską.
» W sytuacji, gdy osobą podejrzaną lub oskarżoną jest kapłan lub
osoba konsekrowana, należy zastosować się do wskazań uzyskanych od biskupa
miejsca lub przełożonych. W sytuacji, gdy podejrzenie lub oskarżenie dotyczy
proboszcza, osoba odpowiedzialna w parafii za interwencję zgłasza sprawę
bezpośrednio do diecezjalnego delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży. Wobec takiej
osoby powzięte zostają kroki przewidziane przez Wytyczne KEP.
» Gdy osobą podejrzaną lub oskarżoną jest świecki pracownik lub
wolontariusz parafialny, należy odsunąć taką osobę od podejmowanej pracy
związanej z kontaktem z dziećmi na czas wyjaśnienia sprawy lub do czasu decyzji
prokuratury oraz objąć ją stosowną opieką (psychologiczną, duszpasterską).
» W procesie wyjaśniania sprawy oraz w podawaniu informacji należy
również zadbać o zachowanie ochrony dobrego imienia domniemanego sprawcy.
» W przypadku zaistnienia fałszywego oskarżenia, jeśli zarzuty nie
zostaną potwierdzone, a oskarżenie znane było osobom postronnym, należy
przekazać im informację o niewinności oskarżonego w formie komunikatu biskupa
miejsca.
STANDARD 6
ZASADY CHRONIĄCE W OBSZARZE
PARAFIALNYM
ZASADY CHRONIĄCE
DOTYCZĄCE DZIECI (GRANICE ZACHOWAŃ)
» Dzieckiem jest osoba, która nie ukończyła 18. roku życia. Dziecko,
rozwijając się, konstytuuje siebie jako osobę. Potrzebuje do tego opieki,
troski, serdeczności, kształcenia i wychowania. Dzieje się to w rodzinie, ale
również poprzez relacje z autorytetami oraz wartościami przekazywanymi w
środowisku rówieśniczym i wychowawczym. Wszelkie oddziaływanie wychowawcze
zawsze musi się dokonywać z poszanowaniem woli rodziców bądź prawnych
opiekunów.
» Wprawdzie niemożliwe jest stworzenie wyczerpującej listy zachowań
niepożądanych, ani też wskazanie precyzyjnych granic wszystkich zachowań,
należy jednak kierować się poniższymi wskazówkami oraz roztropnością i
wrażliwością ewangeliczną.
» Zasady te dotyczą nie tylko relacji dorosły-dziecko, ale również
relacji pomiędzy dziećmi.
ZASADY CHRONIĄCE W
KONTAKCIE BEZPOŚREDNIM
» Wszystkie spotkania z dziećmi na terenie parafii powinny być
organizowane w miejscach oficjalnych, ogólnodostępnych i do tego
przygotowanych.
» Nie można przebywać z dzieckiem sam na sam w warunkach
odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga indywidualnego spotkania, nie może
się ono odbywać w sekrecie (zalecane powiadomienie rodziców lub przełożonego) i
w warunkach odizolowanych. Osoba przeprowadzająca spotkanie powinna zatroszczyć
się o transparentność (np. przeszklone lub uchylone drzwi pomieszczenia, które
nie mogą być zamknięte na klucz, obecność innych osób w bezpośrednim pobliżu,
powiadomienie innych osób o spotkaniu itp.). Indywidualnych spotkań z dziećmi
nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć ani przedłużać. Spotkania takie nie
powinny odbywać się w późnych godzinach wieczornych (po godz. 20:00 lub nocą).
» Dzieci nie mogą przebywać w parafialnych pomieszczeniach
mieszkalnych bez opieki rodzica lub opiekuna prawnego. Nie powinny też
towarzyszyć duszpasterzom w miejscach lub w sprawach niezwiązanych ze
sprawowaniem posługi lub formacją.
» Dzieci powinny zawsze pozostawać pod opieką osoby dorosłej. Podczas
pełnienia funkcji wychowawczych opiekunowie nie mogą pozostawać pod wpływem
alkoholu lub substancji psychoaktywnych ani przyjmować ich w obecności dzieci.
» Dzieci na terenie parafii nie mogą przebywać pod wyłączną opieką
innego dziecka, chyba że inaczej stanowią regulaminy religijnych ruchów duszpasterstwa
pozaparafialnego, np. Ruchu Światło-Życie, KSM, w tym wypadku stosuje się standardy
opracowane przez te grupy. Osoby te powinny być odpowiednio uformowane,
przygotowane i pełnić posługę pod okiem dorosłych.
» Jeśli spotkania formacyjne, np. przygotowanie do bierzmowania,
odbywają się w domach wybranych rodzin, również muszą być przeprowadzane w
grupie, nigdy indywidualnie.
» Zakazuje się przewożenia dzieci prywatnymi samochodami, zwłaszcza w
pojedynkę, bez wiedzy i wyraźnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.
» Niestosowne jest skracanie dystansu przez przechodzenie na „ty”
osoby dorosłej z dzieckiem.
» W prywatne życie dziecka wolno ingerować tylko w takim wymiarze, w
jakim wymaga tego konkretny problem.
» W przypadku konieczności podjęcia rozmów na temat seksualności
należy wykazać się delikatnością i roztropnie rozeznać, czy takiej rozmowy nie
powinien przeprowadzić specjalista.
» W obecności dzieci nie wolno wypowiadać treści i żartów o
podtekście seksualnym. Zabronione jest prezentowanie dzieciom treści obscenicznych,
erotycznych, pornograficznych lub mających podtekst seksualny, zawierających
sceny brutalnej przemocy bądź nieodpowiednich do wieku i wrażliwości odbiorców
w jakikolwiek sposób i za pomocą jakiegokolwiek urządzenia.
» Niedozwolone jest stosowanie przemocy fizycznej oraz psychicznej,
takiej jak: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, dokuczanie, szykanowane,
znęcanie się itp., zarówno w bezpośrednich kontaktach, jak i za pośrednictwem
mediów społecznościowych.
» Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju nadużycia duchowe (w obszarze
spowiedzi, poradnictwa itp.).
» Każdy przypadek przemocy fizycznej, psychicznej (emocjonalnej) czy
seksualnej pomiędzy dziećmi wymaga natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów.
» Nie wolno dotykać dzieci wbrew ich woli ani w sposób nieadekwatny
do relacji duszpasterskich lub wychowawczych.
Zachowania
niedozwolone:
o wszelkie formy okazywania niechcianej czułości;
o dotykanie piersi, pośladków, genitaliów i ich okolic (choćby przez
bieliznę lub odzież);
o pocałunki;
o mocne i zamykające uściski, uniemożliwiające przerwanie kontaktu;
o klepanie po pośladkach, udach, kolanach;
o łaskotanie lub mocowanie się w dużej bliskości cielesnej;
o masaże;
o sadzanie na kolanach;
o kładzenie się lub spanie obok;
o ocieranie się;
o seksualizacja i seksizm;
o różne formy poniżania oraz mobbing;
o używanie wulgaryzmów.
Zachowania
właściwe w naszym kręgu kulturowym:
o uścisk dłoni lub delikatne objęcie, przytulenie, pocałunki w
policzek;
o delikatne poklepanie po ramionach lub plecach jako wyraz akceptacji
wsparcia, pocieszenia;
o dotyk ramion, rąk czy barku jako wyraz bliskości;
o trzymanie się za ręce w czasie np. zabawy lub dla uspokojenia
wzburzenia emocjonalnego;
o trzymanie za ręce dzieci w czasie spaceru;
o siadanie w pobliżu małych dzieci;
o podnoszenie lub trzymanie na rękach dzieci do ok. 3. roku życia;
o przytulanie i branie na kolana małych dzieci za zgodą ich rodziców
i najlepiej w ich obecności;
o dzieciom nie wolno robić zdjęć lub filmować bez ich zgody; nie
wolno upubliczniać zdjęć, filmów z udziałem dzieci bez pisemnej zgody ich
rodziców lub opiekunów prawnych, z wyjątkiem zdjęć dużych grup w miejscach
publicznych w związku z informowaniem o wydarzeniach;
o zabrania się częstowania dzieci tytoniem, alkoholem i innymi
substancjami psychoaktywnymi, posiadania środków niedozwolonych przez prawo; nie
wolno również tolerować ich posiadania oraz zażywania przez dzieci.
ZASADY OCHRONY
DOTYCZĄCE WYJAZDÓW
Zachęca
się do pełnej transparentności w organizowaniu spotkań z dziećmi. Na początku
roku formacyjnego w parafii należy:
» zapoznać rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z harmonogramem prowadzonych
spotkań;
» zadbać o wyrażenie przez nich zgody w formie pisemnej na udział w
spotkaniach;
» ustalić zasady odbioru dzieci;
» ustalić zasady komunikacji elektronicznej z dziećmi;
» wszystkie formy zorganizowanego czasu, a w sposób szczególny
wypoczynku dzieci powinny być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa;
» na wyjazdy grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców lub
opiekunów prawnych, po uprzednim zapoznaniu ich z ramowym planem działania i
zasadami jego organizacji (regulaminem). Podczas wyjazdu rodzice lub
opiekunowie prawni mają prawo do kontaktu ze swoim dzieckiem oraz z jego
opiekunem;
» podczas wyjazdów parafialnych opiekunowie nie powinni nocować w tym
samym pomieszczeniu co podopieczni. W sytuacji szczególnej, wymagającej od
opiekuna pozostania w nocy w pomieszczeniu z wychowankiem, powinien on o tym
fakcie zawiadomić inną osobę dorosłą, kierownika wyjazdu oraz, jeśli to
możliwe, rodzica lub opiekuna prawnego wychowanka. Jeśli wyjazd przewiduje
noclegi zbiorowe, organizator zawiera informację na ten temat w regulaminie.
Szczególnie zadbać należy o ochronę dzieci w toaletach, łazienkach,
przebieralniach czy szatniach.
ZASADY OCHRONY
DOTYCZĄCE KONTAKTÓW PRZEZ MEDIA ORAZ UDOSTĘPNIANIA
INTERNETU
» W przypadku, gdy parafia zapewnia dzieciom dostęp do Internetu,
powinny zostać wdrożone środki bezpieczeństwa uniemożliwiające dostęp do treści
stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
» Na urządzeniach umożliwiających dostęp do Internetu powinno być
zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie filtrujące treści, zaś korzystanie
z Internetu powinno być monitorowane przez wyznaczoną osobę przynajmniej w
sposób umożliwiający ustalenie, kto, kiedy i z jakich treści korzystał (np. indywidualne
konta dla wszystkich użytkowników).
» Szczegółowe zasady korzystania z Internetu powinny być zawarte w
stosownym regulaminie.
ZASADY CHRONIĄCE
DOTYCZĄCE WSZYSTKICH, RÓWNIEŻ DOROSŁYCH
» Sakrament pokuty i pojednania, a także spotkania związane z towarzyszeniem
duchowym powinny odbywać się w miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonał lub
miejsce osobne, ale widoczne). Jeśli nie można zachować tej zasady (np. w
czasie wakacji, pielgrzymki czy przy spowiedzi osoby chorej czy z
niepełnosprawnością), należy zadbać o to, by spowiednik i penitent byli
dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być zamknięte na klucz) lub widoczni dla
innych osób (np. przeszklenia w drzwiach, uchylone drzwi do pomieszczenia).
Niedopuszczalne jest spowiadanie lub tzw. rozmowy duchowe w pokojach
prywatnych.
» Podczas Mszy świętych o uzdrowienie połączonych z modlitwą
wstawienniczą należy zadbać o to, aby modlitwa taka odbywała się przy głównym
ołtarzu, w miejscach godnych, widocznych, centralnych, a nie w różnych
„zaułkach”, przyciemnionych pomieszczeniach itp.
» Zaleca się, aby odwiedziny chorych (dotyczy księży oraz szafarzy i
wolontariuszy) odbywały się w obecności osoby trzeciej (kogoś z rodziny, z
sąsiedztwa, osoby posługującej w parafii).
» Do udziału w wizytach duszpasterskich (kolęda) należy zapraszać
tylko takie osoby (służba liturgiczną, organista, zakrystianin, kościelny),
które wykazują się odpowiednią dojrzałością np. w obszarze zachowania
dyskrecji.
» Zobowiązania i obietnice księdza, pracownika lub osoby posługującej
w parafii, zwłaszcza te, za które uiszczono wynagrodzenie, powinny być
udokumentowane w formie pisemnej, a kopia przekazana beneficjentowi.
STANDARD 7
EDUKACJA DZIECI ORAZ OSÓB
BEZBRONNYCH W OCHRONIE SWOICH GRANIC
„Edukacja
to szczepionka na przemoc” przekonywał Edward James Olmos. Zapobieganie
sytuacjom sprzyjającym wykorzystaniu odbywa się również poprzez kształtowanie
świadomości dzieci. W parafii istnieje możliwość zadbania o taką edukację.
Szkolenia, np. w konwencji warsztatów, powinny prowadzić osoby odpowiednio do
tego przygotowane. Powinny one obejmować formację dzieci do reagowania poprzez
asertywne zachowanie oraz informowanie odpowiednich osób dorosłych w sytuacjach,
w których są świadkami lub doświadczają od dorosłych albo innych dzieci
jakiejkolwiek krzywdy (fizycznej, seksualnej, słownej, emocjonalnej itd.),
takiej jak np.:
» pozostawianie dzieci bez opieki;
» okazywanie niechcianej czułości;
» próby nawiązywania kontaktu w miejscach odosobnionych;
» epatowanie nagością oraz zapraszanie, zwłaszcza indywidualnie, do
miejsc takich jak np. sauna;
» przekraczanie granic nienaruszalności cielesnej;
» zbyt intensywne dążenie do osobistego kontaktu;
» infantylne zachowania opiekunów;
» prowokacja i wciąganie w sytuacje dwuznaczne;
» prezentowanie nieodpowiednich i wulgarnych treści (zwłaszcza
materiałów o charakterze erotycznym, pornograficznym, obrazujących przemoc lub
w inny sposób przyczyniających się do dyskomfortu);
» nadmierne i indywidualne obdarowywanie prezentami i inne formy
faworyzowania;
» brak empatii i wrażliwości na potrzeby dzieci;
» proponowanie, używanie alkoholu lub środków psychoaktywnych itp.
lub bycie pod ich wpływem.
STANDARD 8
SZKOLENIE I STAŁE WSPARCIE DLA
OSÓB ZAJMUJĄCYCH SIĘ PROFILAKTYKĄ
Ochrona
przed krzywdzeniem wpisana jest w misję Kościoła katolickiego powierzoną mu
przez Pana. Dlatego każdy – przełożony w Kościele, osoby uczestniczące w jego
misji przez pracę i zaangażowanie duszpasterskie czy pracę z dziećmi i osobami
bezbronnymi – powinien posiadać potrzebną wiedzę na temat ochrony dzieci i osób
bezbronnych przed przemocą i dzielić się nią z rodzicami i dziećmi.
ZAKRES SZKOLEŃ W
TEMACIE OCHRONY DZIECI I OSÓB BEZBRONNYCH
ORAZ KTO JE PROWADZI
» Wszyscy pracownicy i wolontariusze w parafii otrzymują potrzebną im
wiedzę o standardach przyjętych i obowiązujących w parafii – kodeksie zachowań,
procedurach związanych z interwencją i zgłoszeniem. Szkolenie może prowadzić
osoba odpowiedzialna w parafii za prewencję.
» Pracownicy i wolontariusze pełniący funkcje wychowawcze lub
formacyjne dodatkowo otrzymują potrzebną wiedzę dotyczącą:
o rodzajów przemocy (w tym przemocy rówieśniczej);
o rozpoznawania oznak przemocy (w tym wykorzystania seksualnego);
o strategii działania sprawców przemocy (w tym przemocy seksualnej);
o rozmowy z dzieckiem/nastolatkiem/osobą bezbronną na temat krzywdy;
o rozmowy z dorosłymi (gdy ktoś pracuje z grupą dorosłych) dotyczącą
przemocy;
o zagrożeń i ochrony przed szkodliwymi treściami w Internecie;
o innych zaleceń obowiązujących w danej placówce/miejscu
duszpasterskim.
» Każda osoba pracująca z dziećmi i osobami bezbronnymi powinna
otrzymać zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
» Każda osoba pracująca z dziećmi i osobami bezbronnymi co dwa lata
uczestniczy w jednodniowym szkoleniu z zakresu prewencji. Treść tych szkoleń
przygotowana jest przez osobę odpowiedzialną w diecezji za prewencję.
» Szkolenia prowadzą odpowiednio przygotowane oraz kompetentne w
dziedzinie ochrony dzieci i osób bezbronnych osoby, które są delegowane przez
diecezję do pełnienia takich zadań.
» Osoby odpowiedzialne za prewencję w parafii poza wiedzą z pkt. 1 i
2 powinny mieć także wiedzę na temat:
o budowania systemu prewencji zgodnego z wymogami Kościoła i ustaw
państwowych (obecnie tzw. „Ustawa Kamilka” i Krajowy Plan Przeciwdziałania
Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich
na lata 2023-2026 oraz Wytyczne KEP, dokument prewencji KEP);
o podstawowych procedur prawnych (kanonicznych i przewidzianych przez
Kodeks karny);
o czynników ryzyka i czynników ochronnych;
o funkcjonowania w środowisku lokalnym placówek pomocowych;
o procedur ustalonych dla danej parafii.
» Za szkolenie tych osób odpowiada osoba odpowiedzialna za prewencję
w danej diecezji. Na szkolenie zaprasza osoby posiadające kompetencje
potwierdzone odpowiednim dokumentem.
» Osoby odpowiedzialne za prewencję w danej parafii uczestniczą raz w
roku w spotkaniu odpowiedzialnych za prewencję w danej diecezji.
STANDARD 9
ZAPEWNIENIE JAKOŚCI I CIĄGŁOŚCI
DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PREWENCJI
» Dokument zawierający standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w
parafii aktualizowany jest co dwa lata.
» Ewaluacja dokumentu dokonywana jest w danej placówce przez osobę
odpowiedzialną za prewencję we współpracy z proboszczem i osobami wyznaczonymi
przez proboszcza, a następnie konsultowana z osobami zaangażowanymi w duszpasterstwo
parafialne. Następnie jest zatwierdzana przez osobę odpowiedzialną w diecezji
za prewencję.
W parafii
wyznaczona jest osoba, która ma szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony
dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem.